Skip to main content

Findes der egentlig noget mere fantastisk, end at tjene penge uden at røre en finger (mens du bliver fodret med vindruer, tager en morfar eller whatever floats your boat!)?

Svaret er nej, der findes ikke noget bedre. I hvert fald ikke hvis du spørger mig. Og det er der, automatiseringen kommer ind i dit liv.

Det her er til dig, som er webshopejer og vil i gang med at tjene flere penge på e-mailmarketing.

Du må tyvstjæle de 5 e-mail automatiseringer (jeg skal nok kigge væk et par minutter). Og hold dig ikke tilbage, for det her er den opsætning, vi sætter op som det første, når vi starter op med en ny kunde, der endnu ikke er kommet rigtig igang med e-mail automatisering.

Så der er meget at vinde, men lige så meget at gå glip af!

Og hvis du allerede arbejder med e-mail automatisering, så kender du dem måske i forvejen, men brug det gerne som en tjekliste og se, om der er indtjeningsmuligheder, du ikke udnytter!

Gid jeg fik penge for at skrive det her afsnit

Hey, inden du tyvstjæler mine 5 snydetricks … har du hørt om Klaviyo? For ellers kommer du til det i den her artikel. Og nej, jeg bliver desværre ikke betalt for at nævne Klaviyo, men det ér sgu en intelligent platform, for den tillader dig at lave flere geniale e-mail automatiseringer, som mange gange ikke findes på andre e-mailplatforme. Og det er et af de vigtigste redskaber, vi bruger til at sikre vores kunder en større omsætning.

I Klaviyo kan du nemlig bygge segmenter op, som er tilpasset den type virksomhed, du har. Har du f.eks. en webshop, kan du med segmenterne målrette dine mails så specifikt, at man næsten skulle tro, at det var ulovligt.

Eksempler:

  • Du står i slutningen af vinteren og skal have solgt ud af størrelse small i en varm bluse, så du målretter mails med tilbud på størrelse small til netop dem, der har købt small tidligere.
  • Det kan også være kunder, som har købt overtøj, hvor du målretter mails med tilbud på vanter eller andre accessories.
  • Eller måske sælger du kosttilskud og målretter derfor en “Husk-at-få-fyldt-op-på-de-gode-vitaminer”-mail 45 dage efter købet.

Nå, men nok om Klaviyo (for nu). Lad os snakke om det, du faktisk kom herind for. Dine 5 lette-at-opsætte-moneymakers, som bliver ved med at sælge flere og flere produkter for dig, helt automatisk.

Din e-mail automatisering nr. 1:
Velkomstserien (skab salg fra dag 1)

5 e-mail automatiseringer, der virker

Det går du glip af, hvis du ikke opsætter velkomstmails

Når der kommer en ny ind på din mailliste, har du mulighed for at skabe en relation mellem modtageren og dit brand.

I velkomstmailen kan du give et stærkt incitament til at købe, hvis modtageren ikke allerede har købt. Dermed kommer du hurtigt i gang med at sælge, når nogen skriver sig op på din mailliste. Og sådan gør du din bankkonto glad.

Hvis du først begynder at sende mails lang tid efter, man skriver sig op, vil mailen føles mindre relevant, og du vil derfor sælge mindre. Sådan er det.

Det skal dine velkomstmails indeholde

Nævn udvalgte, populære kategorier og bestsellers. Inkluder gerne kundeudtalelser eller storytelling omkring brandet (det virker også, selvom du sælger noget værre lort)

Brug rabatkoder til dem, der ikke allerede har købt. Vi deler modtagerne af velkomstserien op i to segmenter. De, der har købt, og de, der ikke har. Visse mails bliver sendt til begge grupper, men rabatkoder er mest oplagt til dem, der ikke har købt.

Skab en serie med flere velkomstmails, som du f.eks. sætter op til at blive sendt ud med tre dages mellemrum. Så længe det er relevant for modtageren, kan du bare fyre den af.

I Klaviyo kan du bruge funktionen Smart Sending til at sikre, at du ikke spammer folk. F.eks. kan du indstille den til, at du maksimalt sender én mail per 16. time.

Sådan får du folk ind i flowet

Når folk køber på din webshop, kan du give dem muligheden for at vinge af, at de vil modtage mails med gode tilbud, konkurrencer og andre gode sager. Husk at give et incitament, der kilder de rigtige steder.

De, der ikke køber, kommer typisk ind ved en pop-up (de lidt småirriterende, men effektive bokse, der kommer, når du skal til at lukke siden), hvor de f.eks. skriver sig op til at kunne vinde et nyt sæt tøj, en jakke eller et gavekort på 500 kr. (hvis I har forskellige konkurrencer, skal alle selvfølgelig ikke modtage den samme serie af velkomstmails).

I den første mail kan der f.eks. stå, “Tak, du er nu med i konkurrencen om et splinternyt sæt tøj. Vi finder en vinder den 1. marts.”

Du kan også bruge en pop-up, hvor du giver 10 % eller 20 % rabat på det første køb. Og så skal du naturligvis sørge for, at den første mail, kunden får, indeholder rabatkuponen.

Derfor skal den første velkomstmail altså tilpasses til, hvordan kunden kom ind i e-mail-flowet.

Din e-mail automatisering nr. 2: Den tabte kurv (gør det nemt at fuldføre købet)

5 e-mail automatiseringer, der virker

Det går du glip af, indtil du får opsat mails til “Den tabte kurv”

Hvor tit sker det egentlig, at folk lægger varer i kurven på din webshop og så bare efterlader dem, som var det en kedelig liter letmælk i supermarkedet?

Mit gæt er, at det faktisk sker for dig oftere, end du regner med. Og netop derfor, er det her en vigtig e-mail automatisering at få sat op. Ellers går du nemlig glip af salg til nogle af dem, der er mest interesserede i at købe hos dig (og hvorfor skulle du dog have lyst til det?).

Det skal dine ”tabt kurv”-mails indeholde

I en “tabt kurv”-mail giver du folk mulighed for at trykke på “Vend tilbage til kurven”. Så du gør det nemt at vende tilbage og fortsætte købet. Kunden er allerede langt i beslutningsprocessen, men mangler ofte det sidste lille “nudge” for at tage handling.

Og husk, at når kunden forlader din webshop, betyder det ikke nødvendigvis, at hun har besluttet, at hun ikke vil handle hos dig. I en travl hverdag kan der opstå mange distraktioner. Længere er den faktisk ikke.

Vores timing på disse mails plejer at være fire timer efter start af check out, som ikke blev fuldført, samt 20 timer senere. Og så lige en gang mere efter yderligere 20 timer.

Sådan får du folk ind i flowet

Ved at integrere Klaviyo-platformen med din webshop kan du opsætte muligheden for at se, hvilke sider en besøgende går ind på, og hvilke varer de lægger i kurven – og lade Klaviyo sende mails, der viser de respektive varer.

For at du kan sende disse mails, skal kunden selvfølgelig være på din e-mailliste. Du beder om mailadresserne på samme måde, som jeg har beskrevet i afsnittet om velkomstmails ovenfor.

Din e-mail automatisering nr. 3:
Winback (sælg til dem, der allerede elsker dig)

5 e-mail automatiseringer, der virker

Det går du glip af, indtil du får opsat Winback-mails

Har du nogensinde overvejet, hvem der er lettest at sælge til? Det er dem, som har købt af dig før (medmindre du har solgt dem noget lort, for så bliver det en smule sværere).

Så dem skal du da ha’ fulgt op på, skal du ikke?

Hvis du har en far eller farfar, der er glad for ordsprog, har du måske også hørt dette: “Man skal ikke gå over åen efter vand.” Og det er netop den fejl, mange virksomheder laver, fordi de kun fokuserer på at få nye kunder.

Her spørger jeg så: Hvad med dine nuværende/tidligere kunder? Det er brandvarme leads!

Det skal dine Winback-mails indeholde

Opsæt din e-mailklient til at sende en mail til kunden efter 45-60 dage med relevante produktanbefalinger vist i et dynamisk produktkatalog – alt sammen baseret på, hvad kunden har købt før, og hvad hun har kigget på i webshoppen.

Og voila, du frister nu som synet af Aperol på en brandvarm sommerdag.

Sådan får du folk ind i flowet

Når kunden er i gang med check out på din webshop, giver du hende muligheden for at vinge af, at hun gerne vil modtage mails med gode tilbud, konkurrencer og andre gode sager. Og husk nu at give et incitament, der kilder de rigtige steder (og ja, de linjer har jeg mere eller mindre copy/pasted fra tidligere, sorry not sorry).

Din e-mail automatisering nr. 4:
Post-purchase follow up (lad dine kunder skaffe dig endnu flere salg)

5 e-mail automatiseringer, der virker

Det går du glip af, indtil du får opsat post-purchase-mails

Ved at følge op på kunder, som har købt hos dig for nylig, kan du skabe ambassadører, der taler godt om dine produkter. Og som du nok ved, så er word of mouth en af de mest effektive salgsboostere, der findes.

Det skal dine post-purchase-mails indeholde

Sæt dit mailsystem op til at sende en opfølgningsmail til kunden et passende antal dage efter købet. Kunden skal have haft nogle dage til at få en klar fornemmelse af produktet. 7-14 dage er et godt bud.

Som modetøjswebshop kan du f.eks. skrive:

“Vi håber, du er glad for dine nye styles. Hvad med at dele dit nye look på Instagram med hashtaget #ditbrandhashtag? Hver måned vælger vi en vinder af et gavekort på 1.000 kr.”

I mailen kan du også anmode kunden om at give din webshop en anmeldelse på Trustpilot.

Og ikke mindst bruger vi også post-purchase opfølgningen til at lave mersalg. Det kan du gøre ved at foreslå produkter, der passer til det, kunden allerede har købt.

Sådan får du folk ind i flowet

Når du sælger til kunden på din webshop, beder du selvfølgelig om en e-mailadresse, som kvitteringen også bliver sendt til. Her får du automatisk lov til f.eks. at bede om anbefalinger på Trustpilot. At sende nye købsforslag, det skal du dog liiiige bede om tilladelse til(det der flueben ved check out) – ligesom jeg fortæller i afsnittet om Winback-mails.

Din e-mail automatisering nr. 5:
Beløn dine loyale kunder
(og se dem belønne dig tilbage)

5 e-mail automatiseringer, der virker

Det går du glip af, indtil du får opsat belønningsmails 

Hvad er win win? Det er, når du belønner dine mest loyale kunder.

Med en belønning giver du nemlig kunden et incitament til at komme tilbage endnu en gang. Men du skaber også en stærkere relation til din kunde, fordi de ved, at belønningen faktisk ikke er for alle.

Det skal dine belønningsmails indeholde

Et af de mest effektive elementer i sådan en mail er at vise din taknemmelighed.

Det kan lyde sådan her:

“Vi sætter stor pris på vores loyale kunder, som hjælper os med at gøre det, vi gør! Og da du er en af dem, fik vi lyst til at give dig en rabatkode til dit næste køb.”

Sådan får du folk ind i flowet

Når du integrerer Klaviyo med din webshop, opretter Klaviyo nogle standardsegmenter for dig.

Mere konkret går platformen ind og laver en VIP-liste med dem, der har købt mere end 5 gange (kriterierne kan du ændre til f.eks. 3 gange, eller til at have købt for mere end 5.000 kr.).

Og de segmenter bruger du så, når du vil belønne dine mest loyale kunder. Smart, ik’?

Det smukke ved e-mail automatisering

Hvorfor er det lige, jeg synes de her 5 e-mail automatiseringer er så fantastiske?

Fordi du kun skal sætte dem op én gang! Det tager dig måske 25-30 timer, hvis du ikke har prøvet det før. Derefter kan du læne dig tilbage i laaang tid. For så tjener det stadig penge for dig om to år.

Og i takt med at du får flere folk på din e-mailliste, tjener automatiseringen dig faktisk endnu flere penge. Helt af sig selv. Det er det smukke ved e-mailmarketing, hvis du spørger mig. Og det gjorde du vist.

Så tak for, at du har læst hertil.

Hvis du har brug for forslag til at anvende de 5 automatiseringer hos netop din webshop, så smid en kommentar herunder – eller giv mig et kald!