Skip to main content

Annoncetekster på Facebook – what to do(write)?

Hej læser. Det er mig, Martin fra We Are Humans. Jeg har en vigtig nyhed til dig:

Annoncering handler ikke om “Branding”. Annoncering handler om salg.

Jeg ved godt, at det lyder en kende snæversynet, men helt ærligt, hvis ikke du får salgsresultater ud af din annoncering, så kan du lige så godt tænde for BIC-lighteren og brænde dollarsedlerne af én efter én.

Tænk på det sådan her: Online marketing og annoncering er bare en ny måde at lave reklamer på. Det er reklamer. Intet andet. Og hvis du ikke tjener penge på at lave dine reklamer, så er det da totalt spild af kræfter.

Så husk: Annoncering handler om salg.

Okay, så lad mig anlægge en lidt mere munter tone, nu hvor det er på plads. Lad os snakke lidt om, hvordan du kan skrive dine annoncetekster, så de giver flest mulige køb og altså flest mulige grunker på kistebunden.

Hvad jeg mener med “annoncetekster”

Vi skal lige være enige om, hvad det er, vi taler om når jeg skriver “annoncetekster”, så vi har en form for fælles udgangspunkt for de kommende pointer.

Når jeg siger annoncetekst, så tænker jeg på den tekst, som du kan skrive oven over dine annoncebilleder. Oven over dit link. Jeg taler om den tekst, der i gamle dage (da Facebook stadig var en lille, uskyldig dreng, der bare ville hjælpe alle mennesker på vor Jord med at være mere sociale) hed “statusopdateringen”. I Facebook Annonceadministrator kaldes dette “Primær tekst”.

Facebook annoncetekster, der virker. Sådan laver du den primære tekst og overskrift i Facebooks annonceadministrator

Lad os for nostalgiens skyld fortsætte med at kalde den det.

Men statusopdateringen er ikke det eneste sted, du kan skrive annoncetekster. Du har nemlig også ”linkteksten”, som er den tekst, folk typisk klikker på, og som er placeret under annoncebilledet. I Facebook Annonceadministrator ses det under punktet “Overskrift”.

So there you have it: Statusopdateringen og linkteksten udgør tilsammen annonceteksten.

Med dette fælles udgangspunkt kan vi dykke ned i, hvordan du skal skrive dem. Vi starter med statusopdateringsteksten.

Den første sætning i annonceteksten

Der er en grund til, at det er den første sætning, der bliver berømt i alverdens litteratur. Tænk bare på “Call me Ishmael” eller “I had a farm in Africa, at the foot of the Ngong Hills.

Den første sætning sætter nemlig stemningen for resten af teksten – selv når det er en 300 sider lang tekst – og det er også sådan, du skal tænke på den første sætning i din annonce.

Jeg medgiver, at jeg sjældent annoncerer for produkter med så nobelt et formål som at bidrage til verdens litteraturskat, men hvis du mener, at dit produkt giver dine kunder værdi, så er dit formål vel ædelt nok til også at måtte benytte sig af tekstforfatningens kunstgreb, ikke sandt?

Du skal i hvert fald arbejde fokuseret med annoncens første sætning. Som grundregel skal du arbejde med to ting:

  1. Aktiver køberens følelser
  2. Mal et billede af brugssituationen

Hvis du nailer disse to punkter, er du allerede godt på vej. Lad mig prøve at give et eksempel:

Sælg en terrassevarmer med den første sætning

Når man kender sit produkt ud og ind, er det nemt at falde ned i feature-fælden. Altså den fælde, hvor man blot beskriver funktionerne og måske endda produktets tekniske detaljer. Og ærligt talt, så bliver det sgu lidt manualagtigt.

Beskriver du en terrassevarmer på den måde, vil teksten lyde nogenlunde sådan her:

“Terrassevarmer på intet mindre end 8.000 watt, bukket i rustfrit stål.”

“Flot,” ville ingeniører tænke. “So what?” ville menig mand tænke. Og der er altså flere menige mennesker end ingeniører.

Prøv i stedet med en tekst, der taler til kundens følelse i brugssituationen:

“Sommerhygge på terrassen til langt hen i efteråret.”

Se, så har du pludselig fortalt dine kunder, hvorfor de skal købe din terrassevarmer. Du har aktiveret deres følelser ved at minde dem om, hvor dejlige sommeraftenerne var, og at en lang og kedelig vinter banker på døren.

Emojis – må, må ikke?

Jo, du må sgu gerne bruge emojis. Vi er kommet ud af The Great Depression og kan være lidt fornøjelige igen. Også selvom 2020 og corona virkelig har forsøgt at slå munterheden af pinden.

Som regel afslutter vi den første sætning i annonceteksten med en lille gemytlig emoji. I terrassevarmereksemplet (wow et ord) kunne valget falde på denne her 😎  eller måske dem her 🌅 🏖.

De skaber lidt liv og lidt kontekst omkring det, som du prøver at fortælle. Og selvom det er små billeder, så fortæller de jo stadig 1.000 ord – er det ikke det, man siger?

I hvert fald kan emojis give din tekst lidt blikfang og bidrage til den stemning og følelse, som du forsøger at fremkalde hos din læser, og det er alt sammen med til at løfte din annoncetekster op til noget, hvor din læser kan blive mere købsparat.

“Alle følelser er ægte” – unknown

Okay, måske overskriften bare er noget, jeg selv lige fandt på. Ikke desto mindre er det rigtigt. Alle følelser, du kan fremkalde i din annoncetekst, er ægte følelser. Og alle følelser kan strengt taget bruges, hvis du bruger dem bevidst.

Du kan altså både bruge glæde (som ved terrassevarmeren) og vrede til at fremprovokere et køb. Vrede vil fx virke, hvis du sælger knojern eller håndpistoler. I mindre aggressive sammenhænge kunne irritation og vrede også sælge fx covers til iPhones, som sikrer, at skærmen ikke er smadret fire dage efter, at du har brugt en halv månedsløn på den nyeste model.

Du må altså vurdere, hvilke følelser der aktiverer dine kunder mest. Kig på dit produkt og tænk dig om. Øvelsen er ikke svær, og når du vælger den rigtige følelse, som annonceteksten skal aktivere, så vil du også kunne se det på din omsætning.

Det største problem, du kan støde på, er, at du vælger den forkerte følelse og den forkerte fortælling – noget, der ikke stemmer overens med dit brand og dit produkt.

Resten af annonceteksten

Det er naturligvis ikke sådan, at der er kæmpe forskel på, hvilken tone du skal skrive i, når du bevæger dig videre fra den første sætning.

Hvis du er startet i en poetisk tone, så hold lidt fast i den, når du skriver videre. Er du begyndt mere nøgternt, så hold bare fast i det.

Selvom du skal holde fast i din måde at skrive på, skal du alligevel ændre kurs en lille smule, når vi bevæger os videre fra den første sætning i din annoncetekst.

Mens formålet med den første linje var at fange opmærksomheden, er formålet nu at fastholde den, og helt konkret betyder det, at du skal begynde at svare på nogle af de spørgsmål, som din potentielle køber måtte ligge inde med.

Du kan for eksempel svare på følgende:

  1. Hvad er det helt præcist for et produkt?
  2. Hvorfor er det bedre end konkurrenternes?
  3. Hvad gør dig til den rette forhandler?
  4. Hvorfor skulle læserne have tillid til dig?

I denne del af teksten skal du altså tale om fordelene ved dit produkt, og du kan fortælle læseren om tidligere køberes oplevelser. Træk en af de gode anmeldelser fra TrustPilot frem, så din potentielle køber kan se, at andre altså har haft en monsterfantastisk købsoplevelse hos dig.

Annonceteksten må gerne være lang

Du skal ikke være bange for, at din tekst bliver for lang. Hvis først læserne har klikket på ”læs mere”, så er det jo, fordi de rent faktisk er interesserede i produktet, og så skal de jo også have lidt info.

Brug derfor teksten til at punktere nogle af de bekymringer, som folk måtte have. Tænk på, hvilke flueben din kunde gerne vil kunne sætte – og så sæt dem for hende:

  • Fri fragt over 499,-. TJEK!
  • Hurtig levering til døren. TJEK!
  • Kun økologisk bomuld. TJEK!
  • 100 % tilfredshedsgaranti. TJEK!

Den forbandede pris

Ja, den forbandede pris. For skal den nu med, eller skal den ikke med?

Prisen kan jo godt skræmme folk væk!

Til det må jeg bare sige, ja, det kan den godt.

Men faktum er jo også bare, at hvis prisen skræmmer dine købere væk fra annoncen, så er det nok ikke de rigtige købere. Og hvis det er de rigtige købere, som alligevel bliver skræmt, jamen, så er det sgu nok, fordi du ikke har været dygtig nok til at skrive din annoncetekst på en måde, som overbeviser dem om produktets værd (problemet kan selvfølgelig også være, at billedet er lort, men det hører til i et andet indlæg).

Inden du fortæller dig selv, at prisen er lidt hemmelig, så tænk over, hvad du selv synes er nemmest at købe – et produkt, hvor du kender prisen, eller et produkt, hvor prisen står hen i det uvisse.

Og hvis du er som de fleste eCommerce-folk, vi arbejder med, så er prisen jo i virkeligheden slet ikke hemmelig. Den står jo lige der med stor skrift på din produktside.

Så der er ingen grund til hemmelighedskræmmeriet. At din kunde kender prisen på dit produkt, inden de klikker på annoncen, er bare med til at forstærke forventningsafstemningen, så de ikke bliver skuffede, når de lander på købssiden.

(Du har jo selv prøvet, hvor røvirriterende det er, når man er gået igennem hele købsflowet for så at finde ud af, at fragten koster 500 kr. pr. kilo. En kæmpe deal breaker, som ikke ligefrem fremskynder den endelige handel.)

Så smid nu bare prisen på din annonce. Så ved folk, hvad det er, de går ind til.

Som en lille bonus betyder det også, at du ikke skal betale Facebook i dyre domme for at skaffe dig trafik på produktsiden, blot for at dine besøgende flygter igen, fordi prisen var 4 kroner over det forventede.

Med prisen på annoncen lige i smasken på køberne fra starten af, er du langt mere sikker på, at de annonceklik, som er så dyrt købte, rent faktisk også resulterer i købsbeslutninger.

Linkteksten(overskriften) skal opfordre til handling

Folk er dummere, end du tror.

Okay, I said it. Og hvis du ikke tror mig, så overvej lige det faktum, at Trump trods valgnederlaget har fået 74 mio. personlige stemmer. Overvej det faktum, at folk, der er imod abort og ”pro life”, samtidig stemmer på en mand, der har gennemført flere dødsstraffe end nogen anden præsident i nyere tid.

Og på den hjemlige bane så overvej, at minkavlerne i protest over Covid-tiltagene, der tog livet af deres branche, valgte at samle sig i én stor demonstration uden afstand og mundbind.

Overvej … Pernille Vermund …

Nej, jeg er ikke imponeret.

Heldigvis kan jeg trøste mig med, at langt de fleste mennesker hverken er amerikanere eller komplet ignoranter.

Heldigvis er langt de fleste mennesker ganske fornuftige, venlige, empatiske og, ja, ganske almindelige mennesker. Så tak for det.

Alligevel kan det for os ganske almindelige mennesker nogle gange være svært at tage en beslutning. Selv vi kan have brug for en guidende hånd, et godt råd og i nogle tilfælde simpelthen bare nogen, der fortæller os, hvad vi skal gøre.

Præcis sådan forholder det sig også med linkteksten på dine annoncer.

Undgå at være alt for kryptisk i teksten. Fortæl i stedet bare folk, hvad det er, du gerne vil have dem til at gøre.

Fortæl dem, at de skal trykke på knappen. Fortæl dem, at de skal klikke for at købe eller for at se kollektionen. Eller for at læse mere om dine genialiteter.

Når du skriver linkteksten, må du altså gerne være meget direkte i din opfordring. Den direkte kommunikation bidrager igen til forventningsafstemningen. Når folk klikker på ”køb nu”, så ved de også, at de vil lande inde på din produktside, og at de godt kan finde deres dankort frem – og det er jo en situation, som alt andet lige må være fordrende for købet.

Opsummering

Hvis vi lige skal opsummere engang, så er der et par simple grundregler, du kan følge, når du skriver dine annoncetekster:

  1. Tal til følelserne hos din forbruger – allerede fra første sætning
  2. Du må (næsten altid) gerne bruge emojis
  3. Annonceteksten må gerne være lang
  4. Beskriv fordelen ved dit produkt og sørg for at afklare praktikken omkring fx levering
  5. Skriv prisen (kom nu, bare gør det)
  6. Hjælp kunderne med at tage beslutningen ved at opfordre direkte til handling

Det var vist det hele. Tilbage er så bare det hårde arbejde med at få tingene eksekveret – så rigtig god arbejdslyst.

 

/ Martin