Skip to main content

Du har sikkert hørt det før:

“Boost er Facebooks måde at lokke penge ud af dig, uden at du får noget for pengene.”

Når Facebook har gjort det let at booste sine opslag, er det naturligvis, fordi de tjener helt ustyrligt mange penge på det.

Så det er sådan set rigtigt, at boost-funktionen mest af alt er lavet for at trække dit kreditkort op af lommen. Og det virker – altså for Facebook, ikke for dig.

Facebook tjener penge på boost – du gør ikke

Når du booster dine opslag, bliver du nemt narret til at tro, at det er noget, der virkelig virker for dig. Aldrig har du oplevet så mange visninger, så mange delinger og så mange kommentarer.

Det er sådan set meget godt, men problemet er jo bare, at det hverken er kommentarer, likes eller delinger, der giver dig smør på brødet. Smørret kommer fra køledisken, som står i supermarkedet, som vil have penge for det, før du får lov til at gå. Altså, rigtige penge. Ikke ”synes-godt-om”-tilkendegivelser.

Så inden du klikker på boost næste gang, skal du huske dette:

Facebook hjælper dig ikke med at få kunder, når du booster – de hjælper dig med at få interaktioner.

Altså – for lige at gentage – likes, delinger og kommentarer.

Det er det, som boostet gør. Giver dig flere interaktioner – ikke flere salg.

I fagsproget kalder vi det, at annoncen er “optimeret efter interaktioner”. For at skabe salg, skal du således “optimere” dine annoncer efter … wait for it … køb.

(Ja, i få tilfælde kan du faktisk godt bruge boost-funktionen til at skabe salg, men det er altså kun i ganske særlige tilfælde, som du kan læse om her.)

Hvis du gerne vil optimere dine annoncer efter, at de skal skabe salg i din webshop, skal du et smut ind i Facebooks Annonceadministrator. Her finder du nemlig alle de fikse funktioner, som gør, at din Facebook-annoncering bidrager positivt til din bundlinje.

Nu kunne jeg så godt få denne blog til at handle om annonceadministratorens tekniske spidsfindigheder, men det vil nok bare kede dig ihjel.

Derfor vil jeg i stedet forklare dig lidt om, hvad du går glip af, hvis du holder dig til at booste. Bare så du ved det, inden du klikker.

Boost-funktionens mangler, som kunne have skaffet et køb

Der er nemlig særligt tre funktioner, som efter min mening er de største mangler ved boost-funktionen, og som jeg oplever spænder ben for at skabe en god forretning på Facebook. Funktionerne er:

  • Detaljeret målgruppestyring
  • A/B-test af annoncerne
  • Valg af optimeringsmål

Lad os tage dem fra toppen, så du forstår, hvad jeg mener.

Boost mangler detaljeret målgruppestyring

Som du sikkert allerede ved, giver boost-funktionen dig faktisk mulighed for at vælge din målgruppe. Du kan fx segmentere dine målgrupper efter alder, køn og geografi. Du kan også tilføje særlige interesser, og gøre din målgruppe endnu mere specifik.

Det betyder, at du fx kan vælge kun at vise dine annoncer til nordsjællandske kvinder i alderen 45-55, som interesserer sig for boligindretning.

Selvom det virker som en rimelig specifik målgruppe, er det faktisk vand i forhold til, hvad du ellers ville kunne gøre. Facebook ved nemlig MEGET mere om din målgruppe, end du tror, og hvis du har sat det tekniske rigtigt op, ved Facebook også en masse om din målgruppe, som handler lige præcis om din webshop.

Få fuldt udbytte af Facebooks viden om din målgruppe

Hvis du lukker for boost-panelet og i stedet åbner for annonceadministratoren, kan du også vælge modtagerne af din annonce ud fra fx:

  • Har de besøgt din hjemmeside?
  • Har de lagt ting i kurven?
  • Hvilke produkter har de kigget på?
  • Har de tidligere købt noget af dig?

Ja, når du har data nok, kan du sågar lave såkaldte ”Lookalike-målgrupper”. Det vil sige, at du kan bede Facebook om at sende din annonce til de personer, som minder mest om de kunder, som du allerede har.

Se det er jo smart, hvis du sælger fx fiskegrej og egentligt bare gerne vil nå ud til folk, der fisker – uanset om de er 16 eller 66 år (ja, begge aldersgrupper er på Facebook).

Når du holder dig til boost-knappen, går du altså glip af denne ekstraordinære mulighed for at præcisere din målgruppe og måske vise forskellige annoncer til folk, afhængigt af hvor langt de er i købsbeslutningen.

Boost mangler testmuligheder

Hvordan ved du egentligt om det opslag, du booster, er godt?

Er det en faglig vurdering? En mavefornemmelse eller måske bare et gæt?

I alle tilfælde er det i hvert fald ikke, fordi du har testet forskellige variationer af og dermed fundet frem til at den version af dit opslag, der faktisk er bedst.

Jeg er med på, at du sikkert har en masse erfaring med at lave opslag, booste dem og så se, hvordan folk reagerer, men det er ikke min pointe. Erfaringen kan du bruge til at lave et rigtigt godt udgangspunkt, men lur mig, om din erfaring kan fortælle mig, hvordan de små detaljer i dit opslag skal være:

  • Skal der logo på billedet?
  • Er det bedst med eller uden pris?
  • Rød eller orange?
  • Skal overskriften være med fed eller kursiv?

Det lyder som småting, men ikke desto mindre er det nogle af de ting, som kan være afgørende for, om din annonce giver dig pengene tilbage x5 eller x10. Og det er trods alt ikke så lille en ting.

Test dig frem til den bedste annonce

Når du booster, må du stole blindt på, at du har truffet de rette valg for det opslag, du giver raketmotorer.

Som du sikkert har gættet, behøver du dog ikke at holde dig til krydsede fingre og fadervor. Du kan nemlig uden problem få vished om, hvad der virker bedst – om det er den røde eller orange baggrund, der giver dig størst afkast.

Naturligvis foregår disse mere komplekse tests ikke i den hurtige og enkle boost-metode, men det gør de i annonceadministratoren. Her kan du nemlig lave så mange variationer af dit opslag, som du lyster. Jeg vil dog råde dig til at teste én ting ad gangen, så du ved, hvilke detaljer, der giver udslaget, når dit salg pludselig eksploderer.

Kun ved at teste de annoncer, du laver, kan du stole på, at du får det allerstørste afkast af dine annoncekroner – noget vi for resten også måler på.

Boost mangler valget af optimeringsmål

Som jeg antydede i begyndelsen af artiklen, er boost-funktionen indrettet efter at give dig så mange opslagsinteraktioner som muligt.

Når du er kommet hele vejen hertil i artiklen, vil jeg dog skyde på, at det ikke er flere samtaler og likes, du er ude efter. Du er nok nærmere ude efter salg.

Mens boost-funktionen begrænser dig, vil du opleve en sand perlerække af lækre kampagnemål, når du sætter dine annoncer op i den store administrator.

Vælg resultatet af din Facebook-annoncering

Herinde kan du nemlig bede Facebook om at skaffe dig meget mere end kommentarer og delinger. Du kan simpelthen bede Facebook om at give dig salg. Du kan altså optimere din annonce efter fx at folk:

  • Køber dit produkt
  • Lægger varer i kurven
  • Ser dit produkt
  • Klikker på en bestemt knap på din hjemmeside
  • Kontakter dig

Ja, du kan også optimere annoncerne efter, at de skal like din side eller dit opslag, men hvad nytte gør det, hvis de alligevel ikke har tænkt sig at lægge penge i kassen?

Så er det da noget sjovere at bruge dine annoncekroner på at skaffe kunder i butikken – betalende kunder, vel at mærke.

Så det er altså nogle af de ting, du går glip af, hvis du insisterer på, at boost-funktionen er god nok til dig.

Okay, hvad gør jeg så nu?

Hvis du på trods af denne artikel ikke har tænkt dig i det mindste at kigge på annonceadministratoren, så synes jeg i hvert fald, at du skal læse min artikel om, hvordan du får mest ud af boost-knappen, så dine penge ikke er fuldstændig spildt.

Jeg håber, du har mod på at åbne administratoren. Hvis du er logget på Facebook, kan du finde den via dette link: https://www.facebook.com/adsmanager/

God fornøjelse med det og smid endelig en kommentar, hvis du støder på noget, der ikke giver mening.

/Martin