Skip to main content

Igennem de sidste par år er du med garanti stødt på ordet ”landing page” eller bare ”landingsside” (kært barn har mange navne).

Og som jeg nævner i vores digitale fundament, så er landing pages altafgørende for, om man konverterer den besøgende til et salg. 

Af den grund alene er dette blogindlæg relevant for dig, som måske har problemer med at overbevise dine besøgende på nuværende tidspunkt eller, som vi siger på fagsprog, at konvertere dine besøgende.

Men frygt ej, for med dette blogindlæg giver jeg dig ny brugbar viden, så du får en større forståelse for, hvordan du fremadrettet skal opbygge dine landing apges. 

Derudover er dette blogindlæg en del af vores tredje trin i vores B2B 9-trinsraket om, hvordan du får 20 nye leads i indbakken hver måned.

(Her kan du læse om trin 1: Personaer, trin 2: B2B-budskab og trin 3: Blogindlæg).

Og lad os så komme i gang. 

Hvad er en landing page?

”Er landing pages ikke bare vores kontaktside, hvorfor skabe det store postyr om det?” 

Lad mig slå det fast med syvtommer søm – NEJ! En landing page er ikke bare en kedelig kontaktside. 

Det, du i virkeligheden kan bruge landing pages til, er at give dine besøgende noget interessant indhold, så de får nemmere ved at foretage en bestemt handling. Handlingen kan for eksempel være, at de kontakter din virksomhed, køber dit produkt, eller henvender sig om noget specifikt. 

Når vi arbejder med landing pages, så sørger vi altid for, at den er specialdesignet, og det skal du også gøre! Hvis din landingsside er informativ og nem at afkode for den besøgende, så finder de hurtigt ud af, hvor kontaktknappen er, og så er vejen til en nyt salg måske ikke så lang igen. 

Derfor skal du fremadrettet altid have for øje, at dine landing pages skiller sig ud og er specialdesignede, og så kan jeg godt love dig for, at du får nemmere ved at konvertere dine besøgende til nye leads. 

Hvilken betydning har dine landing pages?

Dine landing pages kan være altafgørende for din virksomheds fremtidsdrømme. Derfor fortjener dine landingssider din fulde opmærksomhed. 

Derfor skal du huske, at når du arbejder med dine landing pages, så skal du sørge for, at de er interessante og værdiskabende for dine besøgende. Hvis du gerne vil skabe værdi for dine besøgende, så kan du blandt andet gøre det ved at skrive blogindlæg, der viser din virksomheds ekspertise. 

Gode landing pages skaber mange konverteringer, og dårlige landing pages skaber få konverteringer, mere simpelt bliver det ikke. 

Skab konverteringer hver gang

At skabe konverteringer er det altoverskyggende mål, og for at nå det mål skal dine landing pages konvertere dine besøgende hver gang.

En god måde at gøre dette på er, at du inddrager din viden om din målgruppe i opbygningen af dine landing pages. Du skal tænke ind i, hvad det er målgruppen gerne vil se, læse, blive klogere på mv, før de tilmelder sig til dit nyhedsbrev gennem en formular eller downloader din seneste E-bog. 

Hvis du allerede har svaret på ovenstående, så er det bare om at komme i gang!

To typer af konverteringer 

I den store digitale jungle af fagtermer findes der to typer af konverteringer på din hjemmeside, og det er hårde og bløde konverteringer. 

De bløde konverteringer er nemme at arbejde med og kræver ikke meget af dine besøgende, og det er oftest en enkelt formular, de skal udfylde. Kendetegnet ved de hårde konverteringer er, at de sjovt nok kræver lidt mere af dine besøgende, og derfor skal din landing page kunne overbevise de besøgende, så de for eksempel køber din virksomheds ydelse. 

Når vi måler på, hvordan vores kunders landing pages performer, så kigger vi altid på, om det er de hårde eller bløde konverteringer, der fungerer bedst, og personligt synes jeg, at det er rigtig vigtigt at have et godt mix af begge typer. 

Eksempler på hårde konverteringer:

  • Produktkøb
  • Henvendelse via kontaktformular
  • Booking af aftaler
  • E-mails og opkald til supporten.

Eksempler på bløde konverteringer:

  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Afspilning af video på landingssiden
  • Download af E-bog, PDF eller white-paper.

Above the fold – above the rest

Måske undervurderer jeg dig, men du har helt sikkert ikke hørt om above the fold – hvis du har, så er det fedt, hvis ikke, så læs videre! 

Begrebet above the fold kommer fra avis-verdenen, hvor en avis altid er foldet på midten, og derfor skal det, der står ”above the fold”, fange læseren, så de samler avisen op fra standeren og køber den – og det samme skal din landingsside. 

Det betyder, at når dine besøgende kommer ind på din spritnye landing page, så ser de kun de to første skærmhøjder, og det er her, du skal fange deres opmærksomhed! 

For eksempel vil jeg altid anbefale, at dit budskab står øverst på siden (hvis du gerne vil lære noget om budskaber, så kan du læse om det i trin 2), fordi knaldgode budskaber tiltrækker en masse opmærksomhed. 

Andre måder, du kan fange dine besøgende på, er ved at fortælle om fordelene ved dit produkt eller ydelse. Jo nemmere du har ved at skabe opmærksomhed, jo større er dine chancer for at overbevise din målgruppe om, at det er din virksomhed, der løser deres problem. 

Eksempel på tekst til din landing page

Hvis du har disse udfordringer, så er LeadMaskinen noget for dig.

Kan du se dig selv og din B2B-virksomhed i følgende udtalelser:

  • Vi har ikke en konsekvent tilgang af varme leads, der er lette at konvertere til kunder.
  • Vi har ikke en klar plan og strategi for, hvordan vi skal skalere vores B2B-virksomhed.
  • Vi har sælgere, der bruger for meget tid på kolde leads, som aldrig bliver kunder.

Hvis du lige har nikket “ja” tre gange, så er H2H-LeadMaskinen måske det helt rigtige for din virksomhed.

Tryk her – hvis du gerne vil se vores landing page. 

Ovenstående er et eksempel på, hvordan vi arbejder med vores egen landing page. 

Vi vil gerne skabe en dialog med vores besøgende og fra begyndelsen af overbevise dem om, at vores ydelse kan løse deres problemer.

Hvad afholder dig fra at lave gode landing pages?

Der kan være mange gode grunde til, at du ikke laver landing pages, der konverterer. Det kan være, at du har for meget fokus på at lave hårde konverteringer fremfor bløde og omvendt. 

Det er derfor vigtigt, at dit fokus er på helheden i at lave gode landing pages, for hvis du ikke gør det, så skader du din virksomheds fremtidsdrømme. 

Derfor synes jeg, at du fortjener at få tre gode råd med på vejen, så du ikke bliver din egen værste fjende, næste gang du skal lave nye landingssider: 

  • Selv med et lille marketingbudget kan du godt lave landing pages, der konverterer.
  • At opkvalificere dine landing pages og nytænke dem er ikke så tidskrævende, som du tror.
  • Imødekommer du dine kunders tvivl på en landing page, så får du en langt højere konverteringsrate. 

Hvad er næste trin i 9-trinsraketten? 

Jeg håber, at mit blogindlæg har klædt dig på til, at du nu kan opbygge nye landing pages, der konverterer hver gang. 

I næste indlæg går jeg dybden med, hvordan du laver lead-magneter, som skal skabe relevans og værdi for de brugere, der downloader dem. 

God fornøjelse med det, og smid endelig en kommentar, hvis du støder på noget, der ikke giver mening.

/Martin